25 Mar 2015

Berit

Berit is one of the first of my auriculas to start blooming today.

3 comments:

  1. Vilken skönhet! När blir en Aurikel en ny namngiven planta? Finns det regler? Eller är alla frösådda öppet pollinerade korsningar nya sorter bara att de är mer eller mindre intressanta att driva vidare? Eller skall korsningen ske under kontrollerade former för att få ett namn? Hur har Berit och dina andra svenska vänner kommit till? Genom kontrollerad korsning om man nu kan kalla det så eller frösådd?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Sukie
      Auriculas normally have to be of a certain standard to be given a name; these standards can be found in most auricula books. When I consider raising a new auricula I choose two good parents, i.e. form of the plant and pip (bloom) and particularly here in Sweden their hardiness. I then cross these chosen parents; from the seeds raised the best seedlings are selected they are then trialed and tested for the next few years for consistent performance. If any of them results in a better auricula I then consult fellow growers for their opinion and if it is deemed worthy it is given a name. Very few of the hundreds of seedlings which are raised result in a better auricula. But sometimes a very good auricula can come from open pollinated seedlings.
      Ray

      Delete
  2. Vad härligt.Så spännande. Jag har två som snart slår ut. Den ena (Erik) köpte jag av dig förra året. Det är en underbar tid nu. Liksom fest varje dag när man kontrollerar sina Auric. Igår var jag på Älvsjö. Köpte bara en Au (Tay Tiger).Vad jag kunde se fanns det endast en monter med Au Jag saknade dig där :) "Tysken" var heller inte där. Nåja jag hoppas kunna köpa någon liten raritet av dig när du släpper i April. "Bengt" skulle jag gärna vilja njuta av t.ex. Jag önskar dig en fin vår med Auricellycka.

    ReplyDelete